Νηστεία


ΝΗΣΤΕΙΑ   
(ΣΥΝΟΠΤΙΚΕΣ  ΟΔΗΓΙΕΣ)
        Οι διατεταγμένες νηστείες, πού καθορίζει η Εκκλησία μας κατά την διάρκεια του έτους είναι:
        α.   Της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (του Πάσχα).
              Είναι αυστηρή νηστεία χωρίς οίνο και λάδι. Τρώμε δηλ. αλάδωτα, πλην Σαββάτου κι Κυριακής (τις δύο αυτές ημέρες υποχρεωτικά τρώμε λάδι). Η νηστεία αυτή συνεχίζεται και κατά την Μεγάλη Εβδομάδα, όπου όμως και το Μεγάλο Σάββατο, τρώμε αλάδωτα.
        β.   Της Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων
              Είναι ελαφρότερη, διότι επιτρέπεται οίνος και λάδι, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Επίσης επιτρέπεται κατάλυση ψαριού μέχρι την 17η Δεκεμβρίου, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Βάσει του Πηδαλίου κατάλυση ψαριού επιτρέπεται από 21 Νοεμβρίου μέ­χρι 12 Δεκεμβρίου μόνον Σάββατο και Κυριακή. Πολλοί τηρούν και σήμερα αυτήν την νηστεία.
        γ.   Του Δεκαπενταύγουστου (της Παναγίας)
              Είναι νηστεία αυστηρή, χωρίς οίνο και λάδι, πλην Σαββάτου και Κυριακής. Την ημέρα της Μετα­μορφώσεως του Σωτήρος επιτρέπεται το ψάρι.
        δ.   Των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου)
              Αρχίζει την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων. Επιτρέπεται το ψάρι, ο οίνος και το λάδι, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Επειδή το Πάσχα είναι κινητή εορτή, η νηστεία αυτή έχει κυμαινόμενη διάρκεια.
        ε.   Πλέον αυτών, αυστηρή νηστεία κάνουμε (τρώμε δηλαδή αλάδωτα, εκτός εάν συμπέσουν Σάββατο ή Κυριακή, οπότε καταλύομε οίνο και λάδι):
              (1) Την 14η Σεπτεμβρίου, Ύψωση του Τιμίου Σταυρού.
              (2) Την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή Χριστουγέν­νων.
              (3) Την 5η Ιανουαρίου, παραμονή Θεοφανίων.
              (4) Την 29η Αυγούστου, Αποτομή της Τίμιας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.
        στ. Κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, ολόκληρο τον χρόνο (τρώμε αλάδωτα), εκτός εάν συμπέσει τις δύο αυτές ήμερες κάποια γιορτή: Δεσποτική, Θεομητορική ή μεγάλου Αγίου.

ΝΗΣΤΕΙΑ
(ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ)

          Η Νηστεία είναι η παλιότερη εντολή του Θεού προς τον άνθρωπο, που δόθηκε στον Παράδεισο. Γι' αυτό την συναντάμε σ' όλους τους λαούς της αρχαιότητος και σ' όλες τις θρησκείες. Είναι ένας θεσμός, με τον οποίο ο άνθρωπος δήλωνε την υποταγή της θελήσεως του στο Θείο θέλημα.
          Στον Χριστιανισμό η νηστεία ήταν πάντοτε βίω­μα των πιστών, επειδή θεωρείται και είναι θεσμός - διάταξη εκκλησιαστική, η οποία φέρει "κανονικό" χαρα­κτήρα, δηλ. υποχρεωτικό (βάσει Τοπικών και Οικου­μενικών Συνόδων).
          Σε συνδυασμό με την προσευχή και ελεημοσύνη - αλλιώς χάνει την μεγάλη αξία της - γίνεται μέ­σο πνευματικής προόδου και υπερβάσεως του σαρκικού φρονήματος, γεγονός πού οδηγεί στην σταδιακή εσωτερική καθαρότητα.
          Ό άγιος Ισαάκ ο Σύρος ορίζει ότι:
          "Νηστεία είναι το θεμέλιο, ο υπερασπιστής και ο φύλακας όλων των αρετών. Είναι η αρχή της οδού του Χριστιανού, η λαμπρότητα της σωφροσύνης, η μητέρα της προσευχής, η πηγή της φρονήσεως και ο οδηγός όλων των καλών έργων.
          Με βάση τις προτροπές των Αγίων Πατέρων μας, οφείλουμε να νηστεύουμε, όπως καθορίζει τις εκάστοτε νηστείες η Εκκλησία μας.
          Εννοείται ότι, όταν κανείς νηστεύει, τρώει, με την ευλογία του Πνευματικού του, μία, δύο ή τρεις φο­ρές την ημέρα, ανάλογα με την άσκηση, πού θέλει να κάνει, αλλά δεν "τσιμπολογάει" στα μεσοδιαστήματα "σαν τις κότες"! Προσέχει την ποσότητα και το είδος των φαγητών, διότι, όταν νηστεύουμε, δεν πρέπει να παχαίνουμε (δίνουμε στην κοιλία μας, όσα είναι ανα­γκαία και όχι όσα θέλει), αλλά κυρίως προσέχει να νηστεύει και με τις πέντε αισθήσεις του, διότι:
          "Αληθινή νηστεία δεν είναι η αποχή από τα φαγη­τά, αλλά και η αποχή από τα αμαρτήματα... Νηστεύ­εις; δείξε το από τα έργα σου. Εάν δεις φτωχό, βοή­θησε τον. Εάν δεις εχθρό σου, να συμφιλιωθείς μ' αυτόν. Εάν δεις φίλο σου να ευδοκιμεί, μην τον φθονήσεις .... Ας μη νηστεύει δηλαδή μόνον το στόμα αλλά και τα μάτια και η ακοή και τα πόδια και τα χέρια και όλα τα μέλη του σώματος σου και οι αισθήσεις σου" (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος).
          Γι' αυτό τονίζεται ιδιαίτερα ότι, η ορθόδοξη νηστεία είναι παθοκτόνος και όχι σωματοκτόνος.
          Οι διατεταγμένες νηστείες, πού καθορίζει η Εκκλησία μας κατά την διάρκεια του έτους είναι:
          α.     Της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (του Πάσχα).
                  Είναι αυστηρή νηστεία χωρίς οίνο και λάδι. Τρώμε δηλ. αλάδωτα, πλην Σαββάτου κι Κυριακής (τις δύο αυτές ημέρες υποχρεωτικά τρώμε λάδι). Η νηστεία αυτή συνεχίζεται και κατά την Μεγάλη Εβδομάδα, όπου όμως και το Μεγάλο Σάββατο, τρώμε αλάδωτα.
          β.     Της Τεσσαρακοστής των Χριστουγέννων
                  Είναι ελαφρότερη, διότι επιτρέπεται οίνος και λάδι, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Επίσης επιτρέπεται κατάλυση ψαριού μέχρι την 17η Δεκεμβρίου, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Βάσει του Πηδαλίου κατάλυση ψαριού επιτρέπεται από 21 Νοεμβρίου μέ­χρι 12 Δεκεμβρίου μόνον Σάββατο και Κυριακή. Πολλοί τηρούν και σήμερα αυτήν την νηστεία.
          γ.     Του Δεκαπενταύγουστου (της Παναγίας)
                  Είναι νηστεία αυστηρή, χωρίς οίνο και λάδι, πλην Σαββάτου και Κυριακής. Την ημέρα της Μετα­μορφώσεως του Σωτήρος επιτρέπεται το ψάρι.
          δ.     Των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου)
                  Αρχίζει την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων. Επιτρέπεται το ψάρι, ο οίνος και το λάδι, πλην Τετάρτης και Παρασκευής. Επειδή το Πάσχα είναι κινητή εορτή, η νηστεία αυτή έχει κυμαινόμενη διάρκεια.
          ε.      Πλέον αυτών, αυστηρή νηστεία κάνουμε (τρώμε δηλαδή αλάδωτα), εκτός εάν συμπέσουν Σάββατο ή Κυριακή, οπότε καταλύομε οίνο και λάδι:

                  (1) Την 14η Σεπτεμβρίου, Ύψωση του Τιμίου Σταυρού.
                  (2) Την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή Χριστουγέν­νων.
                  (3) Την 5η Ιανουαρίου, παραμονή Θεοφανίων.
                  (4) Την 29η Αυγούστου, Αποτομή της Τίμιας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.
          στ.   Κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, ολόκληρο τον χρόνο (τρώμε αλάδωτα), εκτός εάν συμπέσει τις δύο αυτές ήμερες κάποια γιορτή: Δεσποτική, Θεομητορική ή μεγάλου Αγίου. Έτσι, στις παρακάτω γιορτές, εφόσον συμπίπτουν με Τετάρτη ή Παρασκευή, δεν τρώμε αλάδωτα αλλά γίνεται κατάλυση, δηλαδή τρώμε, ότι καθορίζεται στον παρακάτω πίνακα:
Τον ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ
1η:   Περιτομή Κυρίου Ημών Ιησού Χρηστού - Μεγ. Βασιλείου. Κατάλυση σε όλα.
6η:   Τα Άγια Θεοφάνια.                                                      Κατάλυση σε όλα.
7η:   Σύναξη Ιωάννου Προδρόμου.                                  Κατάλυση Ψαριού.
16η: Προσκύνησις αλύσεως Απ. Πέτρου.                       Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
17η: Αντωνίου του Μεγάλου.                                            Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
18η: Αθανασίου και Κυρίλλου Πατρ. Αλεξανδρείας.     Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
20η: Ευθυμίου του Μεγάλου.                                            Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
22η: Τιμοθέου Αποστόλου, Αναστασίου Πέρσου.         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Γρηγορίου του Θεολόγου.                                        Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
27η: Ανακομιδή λειψάνων Ιωάννου Χρυσοστόμου.      Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
30η: Τριών Ιεραρχών.                                                         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟ
2α:   Υπαπαντή                                                                     Κατάλυση Ψαριού.
8η:   Θεοδώρου του Στρατηλάτη.                                     Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
10η: Χαραλάμπους Ιερομάρτυρα.                                    Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
11η: Βλασίου Ιερομάρτυρα.                                               Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
17η: Θεοδώρου του Τήρωνος.                                          Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
24η: Α' και Β' εύρεση Τιμ. Κεφαλής Προδρόμου.           Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΜΑΡΤΙΟ
9η:   Εν Σεβάστεια Αγ. Τεσσάρων Μαρτύρων.                Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.                                   Κατάλυση Ψαριού.
26η: Σύναξη Αρχαγγέλου Γαβριήλ.                                  Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΑΠΡΙΛΙΟ
23η: Γεωργίου του Τροπαιοφόρου.                                 Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Μάρκου Αποστόλου και Ευαγγελιστή.                    Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
30η: Ιακώβου Αποστόλου.                                                 Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΜΆΙΟ
2α:   Ανακομιδή λειψάνων Αθανασίου του Μεγάλου.    Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
8η:   Ιωάννου του Θεολόγου.                                             Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
15η: Παχωμίου του μεγάλου, Αχίλλειου Λαρίσης.         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
21η: Κωνσταντίνου και Ελένης.                                        Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Γ' Εύρεση Τίμιας Κεφαλής Προδρόμου.                 Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΙΟΥΝΙΟ
8η:   Θεοδώρου Στρατηλάτη.                                             Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
11η: Βαρθολομαίου και Βαρνάβα. -Άξιον Εστίν.            Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
24η: Γενέθλιο Ιωάννου του Προδρόμου.                        Κατάλυση Ψαριού.
29η: Πέτρου και Παύλου των Πρωτοκορυφαίων.          Κατάλυση Ψαριού.
30η: Η Σύναξη των 12 Αποστόλων.                                 Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΙΟΥΛΙΟ
1η:   Κοσμά και Δαμιανού των Αναργύρων.                    Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
2α:   Κατάθεση εσθήτος Θεοτόκου.                                  Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
17η: Μαρίνης Μεγαλομάρτυρας.                                      Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
20η: Ήλιου του Θεσβίτου.                                                  Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
22η: Μαρίας της Μαγδαληνής.                                         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Κοίμηση Αγίας Άννης.                                               Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
26η: Παρασκευής Μεγαλομάρτυρας.                               Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
27η: Παντελεήμονος Μεγαλομάρτυρας.                          Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΑΥΓΟΥΣΤΟ
6η:   Μεταμόρφωση του Σωτήρος.                                   Κατάλυση Ψαριού.
15η: Κοίμηση Θεοτόκου.                                                    Κατάλυση Ψαριού.
31η: Κατάθεση Τίμιας Ζώνης Θεοτόκου.                         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
1η:   Αρχή της Ινδίκτου. Συμεών Στυλίτου.                      Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
6η:   Ανάμνηση θαύματος Αρχαγγέλου  Μιχαήλ.           Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
8η:   Γενέθλιο Θεοτόκου.                                                    Κατάλυση Ψαριού.
:   Ιωακείμ και Άννης.                                                       Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
13η: Εγκαίνια Ναού Αναστάσεως, Κορνηλίου έκατ.      Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
20η: Ευσταθίου και των συν αυτώ.                                  Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
23η: Σύλληψη Ιωάννου του Προδρόμου.                       Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
26η: Μετάσταση Ιωάννου του Θεολόγου.                        Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΟΚΤΩΒΡΙΟ
6η:   Θωμά του Αποστόλου.                                              Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
18η: Λουκά του Ευαγγελιστή.                                           Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
23η: Ιακώβου Αδελφόθεου.                                               Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
26η: Δημητρίου του Μυροβλύτου.                                   Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
28η: Αγίας Σκέπης.                                                              Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΝΟΕΜΒΡΙΟ
1η:   Κοσμά και Δαμιανού των Αναργύρων.                    Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
8η:   Σύναξη Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ.              Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
12η: Ιωάννου του Ελεήμονος.                                           Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
13η: Ιωάννου του Χρυσοστόμου.                                     Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
14η: Φιλίππου του Αποστόλου.                                       Κατάλυση Ψαριού.
16η: Ματθαίου Αποστόλου και Ευαγγελιστή.                 Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
21η: Εισόδια της Θεοτόκου.                                              Κατάλυση Ψαριού.
25η: Αικατερίνης της Μεγαλομάρτυρος.                         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
30η: Ανδρέα του Πρωτόκλητου.                                       Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
Τον ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ
4η:   Βαρβάρας Μεγαλομ., Ιωάν. Δαμάσκηνου.              Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
5η:   Σάββα του Αγιασμένου.                                             Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
6η:   Νικολάου Επισκόπου Μύρων της Λυκίας.             Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
9η:   Σύλληψις Αγίας Θεοπρομήτορος Άννης.               Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
12η: ΣπυρίδωναΤριμυθούντος.                                        Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
15η: Ελευθερίου Ιερομάρτυρα.                                         Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
17η: Δανιήλ Προφήτου, Διονυσίου Αιγίνης.                   Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
20η: Ιγνατίου του Θεοφόρου.                                            Κατάλυση Οίνου και λαδιού.
25η: Γέννηση του Σωτήρος                                               Κατάλυση σε όλα.
          Επίσης κάνουμε κατάλυση Ψαριού (δηλαδή τρώμε ψάρια):
          -Την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής και
          -Την Τετάρτη της Αποδόσεως του Πάσχα.
          Τέλος κατάλυση, με εντολή του Επισκόπου, γίνεται και σε κάθε τοπική γιορτή Αγίου, για τον πανηγυρισμό της ημέρας π.χ στις πόλεις ή τις Ιερές Μονές, όταν ο πανηγυρισμός του Αγίου συμπέσει με Τετάρτη ή Παρασκευή.
          Επομένως, εάν οι προηγούμενες εορτές συμπέσουν με Τετάρτη ή Παρασκευή, δεν τρώμε αλάδωτα, αλλά ότι καθορίζεται στον παραπάνω πίνακα. Παραδείγματος χάριν, εάν η γιορτή των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29/6) συμπέσει ημέρα Τρίτη, τρώμε τα πάντα, ενώ την επομένη, πού είναι Τετάρτη των 12 Αποστόλων, καταλύομε οίνο και λάδι (και όχι αλάδωτα). Εάν όμως η εορτή Πέτρου και Παύλου (ή της Παναγίας 15/8) συμπέσει Τετάρτη, τρώμε ψάρια και όχι κρέας, όπως καθορίζεται στον αντίστοιχο μήνα. Σ' αυτή την περίπτωση, την επομένη, που είναι Πέμπτη των 12 Αποστόλων, τρώμε τα πάντα.
          Αυτά καθορίζει η Αγία μας Εκκλησία για όλους τους πιστούς (άνδρες και γυναίκες, παιδιά και γέροντες) και αυτά ισχύουν για τους υγιείς. Όσοι έχουν πρόβλημα υγείας, πρέπει να συμβουλεύονται τον Πνευματικό τους.
          Όποιος πάρει ευλογία να νηστεύει ελαφρότερα ή να μην νηστεύσει από τροφές (ασθενής, λεχώνα κ.λ.π.) θα πρέπει, κατά τον Ιερό Χρυσόστομο, "να κάνει πλουσιότερη ελεημοσύνη, περισσότερη προσευχή, να συμμετάσχει σε περισσότερες Ακολουθίες και ν' άσκη­ση μεγαλύτερη αρετή"!
          Τέλος υπάρχουν και οι Καταλύσιμες Περίοδοι. Αυτές είναι οι παρακάτω, στις όποιες κάνουμε "κατάλυση σε όλα", δηλαδή τρώμε από όλες τις τροφές ακό­μη και τις Τετάρτες και Παρασκευές, πού περιέχονται σ' αυτές τις περιόδους:
          α.     Το Δωδεκαήμερο (από 25ης Δεκεμβρίου μέ­χρι 4ης Ιανουαρίου).
          β.     Την Διακαινήσιμο Εβδομάδα (μετά την Κυ­ριακή του Πάσχα).
          γ.     Την Εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή
          δ.     Την πρώτη Εβδομάδα του Τριωδίου
          ε.      Την τρίτη Εβδομάδα του Τριωδίου, στην οποία τρώμε όλες τις ήμερες ψάρια, αυγά και γαλα­κτερά, όχι όμως κρέας.
          Πλην των ανωτέρω νηστειών, τις όποιες η Εκκλησία μας καθορίζει για όλους τους πιστούς Χρι­στιανούς, υπάρχουν και οι Έκτακτες Ατομικές Νη­στείες. Αυτές προβλέπονται πριν από:
          α.     Την Χειροτονία
                  Η νηστεία, πριν γίνει κανείς Διάκονος ή Ιερεύς αποτελεί Αποστολική Παράδοση.
          β.     Τον Γάμο
                  Η προ του γάμου αγνεία, εγκράτεια και νηστεία είναι τελείως αυτονόητος, εφόσον μάλιστα προβλέπεται το μυστήριο του γάμου να τελείται εντός της Θείας Λειτουργίας, οπότε οι νεόνυμφοι μεταλαμβάνουν (Η Εκκλησία στεφανώνει τους μελλονύμφους ως νικητές. Το αντικείμενο της νίκης τους είναι η εγκράτεια και ή αγνότητα, για την οποίαν αγωνίστηκαν και πέτυχαν να μην προχωρήσουν σε προγαμιαίες σχέσεις).
          γ.     Το Ευχέλαιο
                  Η νηστεία εδώ επιβάλλεται, διότι κανονικά, από το Ευχέλαιο, πρέπει να προηγείται το Μυστήριο της Μετάνοιας και Εξομολογήσεως (ιδίως του ασθενούς) και να ακολουθεί ή Θεία Κοινωνία. Και ναι μεν ο ασθενής απαλλάσσεται της νηστείας των τροφών συγγενείς όμως αυτού μπορούν να αναπληρώσουν το κενό και να προετοιμασθούν οι ίδιοι, προκαλώντας και προσελκύοντας το έλεος του Θεού υπέρ του ανθρώπου τους, με νηστεία, προσευχή, μετάνοια - εξομολόγηση και στο τέλος με τέλεση ιδιαιτέρας (όχι Ιδιωτικής) Θείας Λειτουργίας, υπέρ του ασθενούς και Θείας Μεταλήψεως ΟΛΩΝ!
          δ.     Πριν από κάθε περίπτωση ανάγκης, δυσχέρειας ή σοβαρής αποφάσεως. Σ' αυτές τις περιπτώσεις ο Πνευματικός καθορίζει μία μικρή περίοδο εντόνου προσευχής και νηστείας (σύμφωνα με την συνήθεια της Εκκλησίας, η οποία πάντοτε "εν προσευχή και νηστεία" ενεργούσε και ενεργεί), ώστε με την βοήθεια του Θεού να ξεπεραστούν ή να λυθούν τα προβλήματα, ή ο Θεός να φωτίσει και να μας γνωρίσει "την οδόν εν η πορευσόμεθα")
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
          1.     Όλα τα Σάββατα και τις Κυριακές του έτους, πού βρίσκονται μέσα σε περιόδους νηστείας, τρώμε λαδερά. Απαγορεύει δηλαδή η Εκκλησία μας στις δύο αυτές ημέρες την αυστηρή νηστεία. Μόνον το Μεγάλο Σάββατο τρώμε αλάδωτα. Επομένως, όταν θέλουμε να κοινωνήσουμε Κυριακή (ή Δευτέρα), το Σάββατο (ή την Κυριακή), πρέπει να φάμε λαδερά, τουλάχιστον μέχρι το μεσημέρι, ενώ το βράδυ τρώμε κάτι ελαφρύ, αλάδωτο (τσάι, ξηρούς καρπούς, φρούτα κ.λ.π.).
          2.     Όταν κάποιος θέλει να κοινωνήσει Τρίτη, Τετάρτη ή Παρασκευή, καλό είναι σύμφωνα με προφορική παράδοση της Εκκλησίας και μάλιστα του Μοναχισμού, την προηγουμένη ημέρα να φάει αλάδωτα, για καλλίτερη ψυχική προετοιμασία.
          3.     Εξαίρεση του παραπάνω κανόνα γίνεται όταν η παραμονή συμπέσει με Σάββατο ή Κυριακή ή με μεγάλη γιορτή πού έχει κατάλυση, οπότε τρώμε μέχρι το μεσημέρι ότι προβλέπει η κατάλυση και το βράδυ αλάδωτα, (Όποιος κοινωνεί τακτικότατα συμβουλεύεται τον Πνευματικό του).
          4.     Εννοείται ότι τα παραπάνω ισχύουν για αυτούς που τηρούν τις νηστείες του έτους· Τεσσαρακοστές, Τετάρτες - Παρασκευές κ.λ.π.. Όσοι δεν τις τηρούν και δεν νηστεύουν, όπως τις καθορίζει η Εκκλησία, όταν θέλουν να κοινωνήσουν, πρέπει, κανονικά, ν' απευθύνονται στον Πνευματικό τους και όχι σ' άλλους ανεύθυνους….
          5.     Πολλοί συνηθίζουν να κοινωνούν, επειδή έκαναν νηστεία 7, 10 ή περισσότερες ημέρες, πριν από μια μεγάλη γιορτή, π.χ. το Πάσχα. Όλοι αυτοί πρέπει να γνωρίζουν ότι οι προσερχόμενοι στη Θεία Κοινωνία, είναι απαραίτητο να έχουν ανάλογη καθαρότητα και προετοιμασία. Το πρώτον (η καθαρότητα), είναι θέμα μετανοίας και εξομολογήσεως, ενώ το δεύτερον ( η προετοιμασία) είναι θέμα προσευχής, νηστείας, μελέτης, ανάγνωσης της Ακολουθίας της Θείας Μεταλήψεως κ.λ.π.. Όταν κανείς κάνει μερικά από τα παραπάνω πρέπει να αποφασίσει κάποτε να κάνη και τα υπόλοιπα και οπωσδήποτε το πρώτον, ώστε η βοήθεια που αναμένει από την Θεία Μετάληψη να εξασφαλισθεί. Γιατί η Θεία Κοινωνία είναι ΦΩΣ: άλλους "θερμαίνει" και φωτίζει και άλλους "κατακαίει"... Πότε σε βρώμικο ποτήρι βάλαμε νερό να πιούμε; και πότε δεχθήκαμε επισκέψεις στο σπίτι για την ονομαστική μας γιορτή χωρίς να το καθαρίσουμε; Δεν πρέπει ανάλογα, τουλάχιστον, να ενεργήσουμε και με το Χριστό, πού δεχόμεθα μέσα μας με την Θεία Κοινωνία;




ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οίνος= αλκοολούχα ποτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου